Author:Knuutila, Marko
Title:The usability of configuration management software in mobile network management systems
Matkapuhelinverkkojenhallintajärjestelmien konfigurointiohjelmiston käytettävyys
Publication type:Master's thesis
Publication year:2004
Pages:72+9      Language:   eng
Department/School:Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto
Main subject:Laskennallinen tekniikka   (S-114)
Supervisor:Jääskeläinen, Iiro
Instructor:Temonen, Jari
OEVS:
Electronic archive copy is available via Aalto Thesis Database.
Instructions

Reading digital theses in the closed network of the Aalto University Harald Herlin Learning Centre

In the closed network of Learning Centre you can read digital and digitized theses not available in the open network.

The Learning Centre contact details and opening hours: https://learningcentre.aalto.fi/en/harald-herlin-learning-centre/

You can read theses on the Learning Centre customer computers, which are available on all floors.

Logging on to the customer computers

  • Aalto University staff members log on to the customer computer using the Aalto username and password.
  • Other customers log on using a shared username and password.

Opening a thesis

  • On the desktop of the customer computers, you will find an icon titled:

    Aalto Thesis Database

  • Click on the icon to search for and open the thesis you are looking for from Aaltodoc database. You can find the thesis file by clicking the link on the OEV or OEVS field.

Reading the thesis

  • You can either print the thesis or read it on the customer computer screen.
  • You cannot save the thesis file on a flash drive or email it.
  • You cannot copy text or images from the file.
  • You cannot edit the file.

Printing the thesis

  • You can print the thesis for your personal study or research use.
  • Aalto University students and staff members may print black-and-white prints on the PrintingPoint devices when using the computer with personal Aalto username and password. Color printing is possible using the printer u90203-psc3, which is located near the customer service. Color printing is subject to a charge to Aalto University students and staff members.
  • Other customers can use the printer u90203-psc3. All printing is subject to a charge to non-University members.
Location:P1 Ark S80     | Archive
Keywords:usability
mobile network management
käytettävyys
verkonhallinta
Abstract (eng): Operation and maintenance of a mobile telecommunications network is an increasingly complex task due to growing networks, an increased number of services and the hardened business conditions.
It is also in the economic interests of operators to have their networks efficiently managed, since the performance of a mobile network has a direct effect on revenue.
Usability engineering is a way to enhance efficiency.

When a network management system has good usability, it is effective to use, the number of errors is low and its usage easy to learn and remember.
The goal of this thesis is to evaluate the usability of a network management solution provided by Ericsson and present proposals for its improvement.

The performed evaluation was accomplished in three phases.
It began by probing for users' requirements in order to establish a reference point.
The usability inspection was done at first without users as an expert evaluation and later with users by performing a usability test.
Results of inspections are summarized and proposals are developed based on them.
Abstract (fin): Matkapuhelinverkkojen käyttö ja ylläpito on monimutkainen tehtävä, johon vaikuttaa verkkoelementtien määrän kasvaminen, palvelutarjonnan lisääntyminen sekä tiukentuva kilpailu operaattorien välillä.
Tehokkaasti ylläpidetty verkko sekä vähentää operaattorin kustannuksia että vakauttaa tuloja.
Tehokkuutta voidaan lisätä muun muassa parantamalla verkonhallinnan käytettävyyttä.

Hyvä käytettävyys vähentää käyttövirheiden määrää, tekee työskentelyn tehokkaaksi sekä helpoksi oppia ja muistaa.
Tämän diplomityön päämääränä on tutkia Ericssonin tuottaman verkonhallintajärjestelmän käytettävyyttä ja esittää sen pohjalta parannusehdotuksia järjestelmään.

Tämän työn käytettävyystutkimus eteni kolmessa vaiheessa.
Aluksi pyrittiin määrittelemään käytettävyysvaatimuksia, jotta selvitettäisiin mikä on tuotteen kannalta tärkeää.
Sitten edettiin varsinaiseen käytettävyyden tutkimiseen, joka ensiksi suoritettiin ilman käyttäjiä tapahtuvana asiantuntija-arviona ja toiseksi käyttäjien kanssa tehtynä käytettävyystestinä.
Lopuksi työ esittelee saadut tulokset ja niistä johdetut parannusehdotukset.
ED:2004-11-19
INSSI record number: 26502
+ add basket
INSSI