Author:Lehto, Pasi Antero
Title:Service provider considerations for offering presence services with SIP
Läsnäolopalvelujen toteutus SIP:n avulla palveluntarjoajan näkökulmasta
Publication type:Master's thesis
Publication year:2008
Pages:x + 75      Language:   eng
Department/School:Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
Main subject:Tietoverkkotekniikka   (S-38)
Supervisor:Ott, Jörg
Instructor:Lahti, Vesa
OEVS:
Electronic archive copy is available via Aalto Thesis Database.
Instructions

Reading digital theses in the closed network of the Aalto University Harald Herlin Learning Centre

In the closed network of Learning Centre you can read digital and digitized theses not available in the open network.

The Learning Centre contact details and opening hours: https://learningcentre.aalto.fi/en/harald-herlin-learning-centre/

You can read theses on the Learning Centre customer computers, which are available on all floors.

Logging on to the customer computers

  • Aalto University staff members log on to the customer computer using the Aalto username and password.
  • Other customers log on using a shared username and password.

Opening a thesis

  • On the desktop of the customer computers, you will find an icon titled:

    Aalto Thesis Database

  • Click on the icon to search for and open the thesis you are looking for from Aaltodoc database. You can find the thesis file by clicking the link on the OEV or OEVS field.

Reading the thesis

  • You can either print the thesis or read it on the customer computer screen.
  • You cannot save the thesis file on a flash drive or email it.
  • You cannot copy text or images from the file.
  • You cannot edit the file.

Printing the thesis

  • You can print the thesis for your personal study or research use.
  • Aalto University students and staff members may print black-and-white prints on the PrintingPoint devices when using the computer with personal Aalto username and password. Color printing is possible using the printer u90203-psc3, which is located near the customer service. Color printing is subject to a charge to Aalto University students and staff members.
  • Other customers can use the printer u90203-psc3. All printing is subject to a charge to non-University members.
Location:P1 Ark TKK  2741   | Archive
Keywords:Session Initiation Protocol
presence
XML Configuration Access Protocol
läsnäolopalvelu
Abstract (fin): Siirtyminen IP-pohjaiseen kommunikointiin on luonut uusia vuorovaikutusmahdollisuuksia.
Ihmiset käyttävät useita kommunikointivälineitä ja on vaikea tietää etukäteen, millä välineellä ja menetelmällä vastaanottajaan saisi parhaiten yhteyttä tiettyyn aikaan.
Tavoitettavuusongelmat kuluttavat aikaa ja aiheuttavat turhautumista.

Varsinainen ongelma muodostuu siitä, että kommunikoinnin aloittajan pitää valita yhteydenottotapa, vaikka vastaanottaja tietäisi parhaiten, miten ja milloin häneen saa yhteyttä.
Läsnäolopalvelun avulla käyttäjä voi julkaista tavoitettavuustietoaan.
Toiset käyttäjät voivat tilata tämän tiedon ja vastaanottaa reaaliaikaisia päivityksiä kontaktihenkilön tilasta ja toivotusta yhteydenottotavasta.
Tällä tavoin vastaanottajan tavoitettavuus on tiedossa ennen kommunikointiyritystä.
Läsnäolotietoa välitetään Session Initiation Protocol:n (SIP) avulla.
Lisäksi käyttäjä voi käyttää samaa SIP-tunnusta useammassa laitteessa.

Diplomityön päätavoitteena oli löytää keino SIP-läsnäolopalvelun toteuttamiseksi Internet-palveluntarjoajalle.
Ongelmana läsnäolopalvelun toteuttamisessa on vähäinen ohjelmistotuki.
Työn alussa tutkimme SIP-tekniikkaa ja läsnäolopalveluja kirjallisuudesta.
Seuraavaksi etsimme ja analysoimme SIP-ympäristöön sopivia asiakas- ja palvelinohjelmistoja sekä kuvasimme toteutettavan palvelun.
Lopuksi rakensimme SIP-läsnäolopalveluympäristön ohjelmisto- ja laitevaatimusten mukaisesti ja testasimme palvelua käyttötilanteiden avulla.

Tutkimuksen tuloksena voimme todeta, että palvelinohjelmistot OpenSER ja OpenXCAP pystyvät tarjoamaan SIP-läsnäoloympäristön.
Asiakasohjelmistopuolella löytyi ainoastaan kaksi Windows-ohjelmaa, jotka tukevat sekä läsnäoloa että XML Configuration Access Protocol:aa (XCAP).
Onnistuimme toteuttamaan peruspalvelun näiden komponenttien avulla, mutta tulevaisuudessa on vielä tilaa kehitykselle erityisesti asiakasohjelmistojen puolella sekä skaalautuvuuden ja turvallisuuden saralla.
ED:2008-03-13
INSSI record number: 35421
+ add basket
INSSI