Author: | Korhonen, Joonas |
Title: | Siirtovaunujen kustannustehokas kehittäminen luoksepääsyjärjestelmiin |
Cost-effective development of traversing trolleys in access systems | |
Publication type: | Master's thesis |
Publication year: | 2009 |
Pages: | 90 Language: fin |
Department/School: | Koneenrakennustekniikan laitos |
Main subject: | Koneensuunnitteluoppi (Kon-41) |
Supervisor: | Pietola, Matti |
Instructor: | Järvelä, Sami |
OEVS: | Electronic archive copy is available via Aalto Thesis Database.
Instructions Reading digital theses in the closed network of the Aalto University Harald Herlin Learning CentreIn the closed network of Learning Centre you can read digital and digitized theses not available in the open network. The Learning Centre contact details and opening hours: https://learningcentre.aalto.fi/en/harald-herlin-learning-centre/ You can read theses on the Learning Centre customer computers, which are available on all floors.
Logging on to the customer computers
Opening a thesis
Reading the thesis
Printing the thesis
|
Location: | P1 Ark TKK 6404 | Archive |
Keywords: | product development traversing trolley access system cost-effectiveness tuotekehitys siirtovaunu luoksepääsyjärjestelmä kustannustehokkuus |
Abstract (fin): | Tämä diplomityö käsittelee luoksepääsyjärjestelmän siirtovaunujen tuotekehitysprojektia. Projektin tavoitteena oli suunnitella uudet siirtovaunut, joiden valmistuskustannukset ovat huomattavasti edeltäjiään alhaisemmat. Lisäksi vanhoissa siirtovaunuissa havaitut toiminnallisuuspuutteet tuli korjata. Siirtovaunu on kiskoa pitkin kulkeva laite, joka on tarkoitettu riipputelineiden ja hoitosiltojen kannattelemiseen ja siirtämiseen. Riipputelineitä ja hoitosiltoja käytetään muun muassa julkisivujen ja lasikattojen huoltamiseen. Siirtovaunut jaetaan eri tyyppeihin käyttötavan mukaan. Manuaalivaunulla tarkoitetaan lihasvoimalla liikkuvaa siirtovaunua. Naruvaunu puolestaan liikkuu narusta vetämällä. Sähkövaunua ohjataan riipputelineessä tai hoitosillalla olevalla ohjaimella. Työn alussa perehdyttiin kirjallisuuden avulla yleiseen tuotekehitysprosessimalliin. Lisäksi selvitettiin vanhojen siirtovaunujen suunnittelun taustalla olevia laskentaperiaatteita. Siirtovaunujen suunnittelu noudattaa EN 1808 -riipputelinejärjestelmästandardia, jonka määrittelemiin ohjeisiin ja vaatimuksiin tutustuttiin ennen suunnittelun aloittamista. Tuotekehitysprojekti aloitettiin asiakastarpeiden määrittämisellä. Asiakastarpeiden perusteella tuotteille laadittiin vaatimuslistat, joita käytettiin suunnittelun ja päätöksenteon välineinä tuotekehitysprojektin edetessä. Konseptisuunnitteluvaiheessa luotiin suuri määrä tuoteideoita, joista lupaavimmat valittiin jatkokehittelyyn. Joidenkin tuoteideoiden toimivuutta testattiin prototyypeillä. Toteutettavat ideat valittiin pääosin ratkaisun taloudellisuuden ja toimivuuden perusteella. Oleellisin muutos konstruktioissa oli siirtyminen kaksiosaisen alumiiniprofiilirungon käyttöön. Suunnittelussa pyrittiin myös osien määrän vähentämiseen ja hyvään korroosionkestävyyteen. Tuotteille laadittiin lujuuslaskelmat standardin määrittelemien käyttötilanteiden mukaisesti. Siirtovaunuille tehtiin EN1808 -standardin mukaiset vaaratekijäluettelot. Lisäksi tuotteelle laadittiin asennus- ja käyttöohjeet sekä 3d-mallien pohjalta työ- ja kokoonpanopiirustukset. Projekti onnistui todella hyvin. Siirtovaunujen valmistuskustannukset laskivat merkittävästi. Niiden toiminnallisia omaisuuksia parannettiin, mutta jonkin verran kehittelytyötä jäi vielä tehtäväksi. |
ED: | 2009-06-24 |
INSSI record number: 37765
+ add basket
INSSI