Author:Tllikainen, Tuomas
Title:An Analysis of Service Companies' Business Models: Insights and Issues for a Logistics Company
Palveluyritysten liiketoimintamallien analyysi: Oivalluksia ja kysymyksiä logistiikkayritykselle
Publication type:Master's thesis
Publication year:2009
Pages:107 (+7)      Language:   eng
Department/School:Informaatio- ja luonnontieteiden tiedekunta
Degree programme:Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma
Main subject:Yritysstrategia ja kansainvälinen liiketoiminta   (TU-91)
Supervisor:Laamanen, Tomi
Instructor:Sahlman, Katri ; Vertanen, Vesa
Digitized copy: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/96608
OEVS:
Digitized archive copy is available in Aaltodoc
Location:P1 Ark Aalto     | Archive
Keywords:internationalization of services
business model
logistics
value constellation
palveluiden kansainvälistyminen
arvokokoelma
logistiikka
liiketoimintamalli
Abstract (eng):The move towards a service-based economy has been evident for some time already. The increasing importance of services as the basis of economic activity can be observed in the internationalization of service companies. The movement of products creates demand for common and specialized logistics services, and the range of companies responsible for the movement and handling of products is extensive. Additionally, individual markets can be quite different with respect to logistics. Besides large, global and minor, local companies there are regional companies that target a geographically distinctive sub-market, like the Baltic Sea region.

The main objective of this study is to provide insights for a regional logistics company into the design of a successful business model. This study centers around the following research problem: What are the issues that a regional logistics company could incorporate and consider in its business strategy in order to become more competitive? The objective is aspired by conducting 32 interviews in nine service companies from different industries. The information derived by the comparison of those companies forms the body of this study. It is researched what kind of business models the comparison companies have employed and how the business models explain their success. Furthermore, the role of services is analyzed. Special emphasis is given to clarify the role and content of service orientation for a service company.

This study proceeds by first exploring relevant literature to the topic. Then, nine case studies are conducted in order to clarify the challenges faced by different service companies and their success factors. Finally, the findings of the case studies are drawn up and summarized. Based on the findings, the case company is provided with recommendations relating to the design of business strategy. The results of this study indicate that there are five major themes that are worth considering for the case company. The design and implementation of these is more open to case-specific interpretation. The results both convince the case company that it is going in the right direction with the adopted business strategy, and provide it with supplementary issues and insights.
Abstract (fin):Muutos kohti palveluyhteiskuntaa on ollut havaittavissa jo pidemmän aikaa. Palveluiden kasvaneen merkityksen taloudellisen toiminnan perustana voi havaita palveluyritysten kansainvälistymisestä. Tuotteiden liikuttaminen luo kysyntää tavallisille ja erikoistuneille logistiikkapalveluille, ja tuotteiden kuljettamisesta ja käsittelystä vastaavien yritysten kirjo on hyvin laaja. Tämän lisäksi yksittäiset markkinat voivat olla hyvin erilaisia logistiikkatarpeiden suhteen. Suurten, globaalien sekä pienten, paikallisten yritysten lisäksi on alueellisia logistiikkayrityksiä, joiden kohdemarkkinat ovat maantieteellisesti erottuvia alamarkkinoita. Esimerkki tällaisesta markkinasta on Itämeren alue.

Tutkimuksen päätavoitteena on antaa ideoita alueelliselle logistiikkayritykselle menestyksekkään liiketoimintamallin suunnittelun tueksi. Tutkimus keskittyy seuraavan tutkimusongelman ääreen: Millaisia kysymyksiä paikallinen logistiikkayritys voisi ottaa huomioon ja sisällyttää omaan liiketoimintastrategiaansa tullakseen kilpailukykyisemmäksi? Tavoitteeseen pyritään tekemällä 32 haastattelua yhdeksässä eri alan palveluyrityksessä. Näitä yrityksiä vertailemalla saatava tieto muodostaa tämän tutkimuksen rungon. Tutkimuksessa paneudutaan siihen, millaisia liiketoimintamalleja vertailuyritykset ovat käyttäneet ja miten valitut liiketoimintamallit selittävät yritysten menestyksen. Tämän lisäksi palveluiden roolia analysoidaan, ja erityisesti palvelusuuntautuneisuuden merkitystä ja sisältöä palveluyrityksen kannalta pyritään selventämään.

Tutkimuksen aluksi kartoitetaan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän jälkeen vuorossa on yhdeksän case-tutkimusta, joiden tavoitteena on selventää, millaisia haasteita eri palveluyritykset kohtaavat ja mitkä ovat näiden yritysten menestystekijöitä. Lopuksi case-tutkimusten tulokset kootaan yhteen ja tiivistetään. Saatujen tulosten perusteella logistiikkayritykselle annetaan suosituksia liiketoimintastrategian suunnitteluun liittyen.

Saatujen tulosten valossa nousee esille viisi merkittävää aihealuetta toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen tulokset vakuuttavat toimeksiantajayrityksen siitä, että se on menossa oikeaan suuntaan valitsemallaan liiketoimintastrategialla, minkä lisäksi tulokset tarjoavat yritykselle muita kysymyksiä ja oivalluksia.
ED:2009-07-13
INSSI record number: 37796
+ add basket
INSSI